Köpvillkor

Dessa köpvillkor gäller för inköp av varor på Trimtex.se som privatkund. När du beställer produkter från oss accepterar du våra köpvillkor och ingår ett bindande avtal mellan Trimtex Sport AS och dig som kund. Läs därför vänligen våra köpvillkor noggrant innan du köper från oss. Avtalet ingås på svenska. 


Företagsinformation: 
Bolagsnamn: Trimtex Sverige AB
Adress: Hyttgatan 37 A, 811 31 Sandviken
Organisationsnummer: 556909-6133
Telefon (mån-fre 10:00-16:00): + 46 26 24 98 90
E-mail: support@trimtex.se


Generellt
Vi levererar till hela Sverige. Alla priser i webbshoppen är angivna i SEK inkl. moms.
Erbjudanden gäller så långt lagret räcker och inom den tidsram som anges i den aktuella kampanjen. Vi tar inget ansvar för fel i lager och felaktigt pris på grund av tekniska fel på webbshoppen. Om vi saknar en eller flera av de produkter som du beställt kommer vi att skicka de produkter vi har i lager och återbetala produktvärdet för den eller de saknade varorna.
Rabattkoder gäller endast på varor till ordinariepris om inget annat anges. Enskilda rabattkoder är personliga och vi förbehåller oss rätten att avvisa eventuella beställningar och annullera rabattkoder om vi får misstanke för missbruk. Det är tillåtet att använda maximalt en rabattkod per order om inget annat anges.
Vid speciella erbjudanden som ger rätt till att få en produkt med i köpet så ska de specifika kraven för detta erbjudande vara uppfyllda. Om du väljer att returnera produkter och kraven därmed inte längre uppfylls så kommer vi be dig att betala beloppet upp till produktens ordinarie värde.
När du handlar på Trimtex.se kan du välja att registrera dig som kund eller att genomföra ett köp som gäst. Du kan skapa ett konto under ”Mitt konto” eller i kassaförloppet när du genomför ditt första köp. Registreringen kräver en giltig e-postadress. Vi levererar inom Sverige. För att handla på Trimtex.se ska du vara 18 år fyllda och du ska uppge e-post och telefonnummer när du genomför ett köp.

Priser 
Det finns inga dolda kostnader hos oss. Alla kostnader i samband med köp av produkter och eventuella avgifter och frakt, kommer att framgå tydligt i köpsprocessen innan den faktiska betalningen genomförs. De olika posterna anges specifikt som punkt produktpris, moms, frakt, och fakturaavgift. Alla erbjudandepriser gäller så länge lager finns eller i den period som angavs i kampanjer och nyhetsbrev. Alla priser är inklusive moms.
Vi reserverar oss för eventuella fel i pris och lagersaldo samt tekniska fel i varukorgen eller i betalningsprocessen. Vid dessa tillfällen kommer vi att kontakta dig och tillsammans med dig hitta en passande lösning.
Betalningsmetoder
Det är säkert att handla och betala på Trimtex.se. Hos oss kan du välja mellan flera säkra betalningsmetoder, och alla priser är angivna i SEK. Utöver produktpriset tillkommer kostnad för frakt och eventuella betalningsavgifter, beroende på vilken betalningsmetod som du väljer. 

Betal- och kreditkort
Hos Trimtex.se kan du betala med Visa och MasterCard. Din säkerhet och trygghet är viktig för oss, och med vår samarbetspartner Ayden är denna säkerhet tryggad. Ayden är en världsledande leverantör av betalningslösningar. Säkerhet är deras högsta prioritet, vi har valt dem för att ge dig ett tryggt och säkert betalningsalternativ om du väljer att betala med kort eller via Paypal. När du handlar i vår webbshop blir först köpbeloppet reserverat på ditt konto och dras först efter din order skickats. Det tillkommer ingen avgift när du väljer denna betalningsmetod.

Faktura
AfterPay Faktura
Vi erbjuder betalning genom faktura i samarbete med AfterPay. 
Betalningsvillkor är 14 dagar, det tillkommer ingen fakturaavgift. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.

Fakturan skickas via e-mail, till den mailadress som uppges vid köpet.

Vid försenad betalning skickar AfterPay en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift på för närvarande 60 kr tillkommer. Ni debiteras även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift på för närvarande 180 kr tillkommer.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.” 

Trimtex reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet”.

AfterPay Konto / Delbetalning 
Genom AfterPay ges du möjlighet att dela upp din betalning. Vid ett köp om minst 200 SEK kommer du att bli erbjuden att ansöka om att dela upp betalningen på www.myafterpay.se.

Det finns två alternativ för att dela upp betalningen.

Ett alternativ är att starta ett AfterPay konto där du själv bestämmer hur mycket du vill betala varje månad. Det finns ett minimibelopp som baseras på det totala kvarstående beloppet på kontot. Det beloppet framgår av kontoavin och på myafterpay.se. För att dela upp din betalning behöver du ansöka om kredit samt godkänna villkoren. Detta gör du efter köpet på www.myafterpay.se. 

För information om nekande till kredit eller om du anser att du blivit felaktigt nekad, kontakta AfterPay, 0340-59 61 01 

Det andra alternativet är att starta en delbetalningsplan. Då bestämmer du i förhand hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan välja mellan att betala på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader (med reservation att varje delbetalningsbelopp inte understiger 50 kr). Det totala beloppet delas upp på de antal månader du väljer och blir därmed detsamma varje månad. För att dela upp din betalning behöver du ansöka om kredit samt godkänna villkoren. Detta gör du efter köpet på www.myafterpay.se. 
 
För information om nekande till kredit eller om du anser att du blivit felaktigt nekad, kontakta AfterPay, 0340-59 61 01.
För båda alternativen gäller att vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta om 1,63% per månad från fakturans förfallodag. Vid påminnelse debiteras lagstadgad avgift på för närvarande 60 kr samt en förseningsavgift på 80 kr. 

Trimtex reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.” 

Nedanstående kostnader gäller för AfterPay konto respektive AfterPay delbetalning. 

Effektiv ränta konto 
Om Kredittagaren till exempel handlar för 10 000 kr och delar upp betalningen på 12 månader kommer den effektiva årsräntan att uppgå till 28,72 %. 

Effektiv ränta delbetalning
Om Kredittagaren till exempel handlar för 10 000 kr och väljer att dela upp betalningen på 12 månader kommer den effektiva årsräntan att uppgå till 21,85 % 
Besök www.afterpay.se/sv/terms-and-conditions för fullständiga villkor.
Logga in på www.myafterpay.se för att se dina betalningsalternativ.


PayPal
PayPal är en säker och enkel online betalningsmetod. Genom tjänsten kan man betala så som man har lust – med betal- och kreditkort, PayPal, Smart Connector eller konto. Det tillkommer ingen avgift när du väljer att betala med PayPal.

Leverans
Vi har fri frakt på alla beställningar över 900 SEK. På beställningar under 900 SEK tillkommer en fraktkostnad på 69 SEK. Det tillkommer inga behandlingsavgifter eller liknande.


PostNord
Din order kommer levereras till Postens närmaste serviceställe. När ditt paket finns att hämta mottar du avisering per e-mail, sms och/eller brev. Normal leveranstid är 2-4 vardagar från att paketet skickats från vårt lager. 


Leveranstid
Normal leveranstid är 2-4 vardagar efter din beställning genomförs. Beställer du på en måndag kommer du normalt att motta din beställning mellan onsdag och fredag samma vecka. Ibland kan det ta lite längre tid med vi gör allt vi kan för att du ska motta dina varor så snabbt som möjligt. 
Alla beställningar över 900:- SEK skickas fraktfritt inom Sverige med vår fraktpartner PostNord. På order under 900:- är det en fast fraktkostnad på 69:-. Vi har ingen faktura- eller expeditionsavgift. Fri frakt över 900:- gäller endast på standardvaror, och ej för varor i klubb-, team-, eller företagsdesign.

Kontrollera noga att du anger din adress rätt och ett korrekt aktuellt mobiltelefonnummer när du beställer samt att din brevlåda är tydligt märkt med namn. Det händer att vi får paket i retur som inte hämtats ut på grund av att mottagaren aldrig fått brevavisering/sms-avisering  för att adress eller telefonnummer varit felaktiga.

Ångerrätt (gäller för kunder som handlar som privatperson)
Hos Trimtex har vi 30 dagars ångerrätt som gäller efter den dag då du eller en annan person som du har valt (dock inte transportören) mottagit produkten (vid delleverans, 30 dagar efter du mottagit den sista produkten). För att utnyttja din ångerrätt är det viktigt att du meddelar oss inom 30 dagar efter att du mottagit varan. Du behöver inte ange en anledning till varför du vill ångra ditt köp.
Om du ångrar hela din beställning kommer du få återbetalat ditt tillgodohavande belopp senast 14 dagar efter att vi har mottagit returvarorna. Du kommer få ett email när vi har behandlat dina returvaror. Har du betalt med betalkort så förs pengarna automatiskt tillbaka till det bankkonto som betalkortet du betalat med är kopplat till.
Om du väljer att betala med faktura och returnerar en del av din beställning, dra av beloppet på produkten(erna) som returneras och betala resterande belopp så slipper du förseningsavgifter. Vi uppdaterar fakturan så snart vi fått tillbaka din retur. Har du redan betalat din faktura kommer Arvato kontakta dig för återbetalning av beloppet. 

Du kan utnyttja din ångerrätt genom att meddela oss om att du ångrat ditt köp. Du kan t.ex. skicka ett brev, ett e-mail eller fax där du uppger att du har valt att ångra ditt köp hos Trimtex Sport AS. Du kan inte ångra ditt köp genom att vägra hämta ut din beställning utan att samtidigt meddela oss om att du önskar att ångra ditt köp. Du kan använda vårt standardformulär vid ångrat köp, men det är inte obligatoriskt. 
Standardformuläret vid ångrat köp skickas till dig tillsammans med din orderbekräftelse.

Tidsfristen för ångrat köp gäller om du skickar ditt meddelande om ångrat köp inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning.


Returnering av varan och returkostnad
Önskar du att returnera en vara, vänligen kontakta oss på support@trimtex.se för att ta emot korrekt ifylld returetikett. Lämna sedan paketet hos närmaste postombud, utan onödig försening och senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du önskar att ångra ditt köp. Väljer du att använda den kommer vi dra 69 SEK från det belopp du ska få återbetalat av oss, om du har betalat med kort. Har du valt fakturabetalning skickas en ny faktura ut till dig på det korrekta beloppet.  Kom ihåg att fylla i standardformuläret vid ångrat köp. Returvaror kan inte skickas med postförskott.

Returadress: 
Trimtex.se
e-logistik
Fabriksgatan 3
533 33 Götene

Test av varan och emballage 
Du står ansvarig för ev. sänkning av varans värde som beror på annan hantering av varan än den som är nödvändig för att fastslå varans typ, egenskaper och hur den fungerar.

Du får undersöka varan på samma sätt som man får i en fysisk butik men du får inte använda den eller ta den i bruk. Om varan är använd på ett sätt som man inte kan eller får i en fysisk butik och vi inte kan sälja den till fullt pris igen efter returnering, kan vi dra bort värdeminskningen från det belopp som återbetalas till dig. Det är också en förutsättning att varan är utan fläckar och lukt. Om varan inte längre har ett handelsvärde betalar vi ej tillbaka köpbeloppet. 

Du ska leverera tillbaka varan i originalemballage och alla typer av märken, etiketter och tags ska sitta kvar på varan. Du ska se till att varan är bra inpackad under returfrakten. Du ansvarar själv för paketet under transporten tillbaka till oss fram till vi mottar den. Kom därför ihåg att alltid spara postkvitto samt ev. spårningsnummer (vi rekommenderar att alltid skicka returer med ett spårbart fraktalternativ). 

Tillbakabetalning av tillgodohavande belopp
När du ångrat ditt köp kommer vi att återbetala alla betalningar från dig, inklusive eventuella leveranskostnader, samt dra ifrån ev. belopp för använd retursedel. Leveranskostnader kommer endast att återbetalas om hela ordern ångras, alltså om samtliga varor i beställningen skickas i retur. Om du har valt en leveransform som är dyrare än den billigaste leveransform som vi erbjuder, så får man inte den extra kostnaden återbetalad. 
Vi återbetalar utan onödig försening och alltid inom 14 dagar efter att vi har mottagit ditt meddelande om att du önskar att ångra ditt köp. Vi kan dock vänta med återbetalningen fram till att vi mottagit varorna i retur eller till du skickat dokumentation på att varorna är skickade till oss.
Har du betalat med kreditkort, återbetalar vi beloppet till det bankkonto som betalkortet du betalat med är kopplat till. Har du handlat med faktura och returnerar hela ordern kan du bortse från din faktura. Om du har handlat med faktura och returnerar delar av din beställning så kan du dra bort beloppet för de returnerade varorna och betala resten av din faktura. På så sätt slipper du att motta ev. påminnelseavgifter. Vi uppdaterar fakturan så snart vi har behandlat din retur. Har du redan betalat din faktura kommer Arvato kontakta dig i förbindelse med återbetalning av beloppet. Arvato kan kontaktas på faktura.se@arvato.com eller telefon 0340-59 61 01.

Ångerrätten gäller endast för privatpersoner och inte klubb- lag- eller företagskunder (specialdesign). 

Reklamationsrätt
Om du har mottagit fel vara eller en vara som är skadad eller på annat sätt defekt så vänligen kontakta oss via e-mail till support@trimtex.se, så hittar vi tillsammans en lösning. Din reklamationsrätt gäller i 3 år från det datum du mottog varan. På Trimtex.se följer vi alltid gällande svensk lag och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden. 
Vi ber dig att detaljerat beskriva vad problemet är, du kan gärna använda vår retursedel för att fylla i alla detaljer omkring problemet. Det är inte ett krav, men det gör det enklare för oss att behandla ditt ärende. 
Om reklamationen godkänns så återbetalar vi dina returfraktkostnader. Kom ihåg att varan alltid ska skickas väl emballerad och spara kvitto inkl. uppgifter om vad returfrakten kostade samt ev. spårningsnummer på paketet.
Vid returförsändelser är det enligt gällande lag kundens ansvar om produkten skadas eller förloras på grund av oansvarigt packat och/eller skickat paket. Om kunden har rätt att häva köpet, men produkten skulle försvinna, även om returförsändelsen skickats på ansvarsfullt sätt, ligger ansvaret på den säljande parten (Trimtex).


Personuppgiftspolicy
Hos Trimtex.se respekterar vi fullt alla lagar gällande skyddande av personuppgifter som lämnas på vår webbplats. Vi är uppmärksamma på behovet av lämpligt skydd och hantering av den personliga information som vi får. Behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning.
Om du inte accepterar följande personuppgiftspolicy så ber vi dig att ej använda denna webbplats.

Vad registrerar vi och varför?
För att kunna ingå avtal med oss så behöver vi följande uppgifter: namn, adress, telefonnummer och e-mailadress.
Vi registrerar dina personuppgifter i syftet att kunna leverera varor till dig. Personlig information som registrerats av Trimtex sparas och raderas i enighet med Personuppgiftslagen. När det samlas in personlig information via vår hemsida, ser vi alltid till att det görs efter du gett ditt uttryckliga samtycke till det, så att du vet exakt vilken information som samlas in och varför.

Vem ger vi personuppgifter till?
Företagets anställda har tillgång till de personuppgifter som uppges på Trimtex.se. Dessutom kan utvalda och förtroendevalda tredjeparter ta del av personuppgifterna i syfte att leverera varor eller tjänster som du har beställt. 
De personer som hanterar dessa uppgifter har tystnadsplikt och ingen som helst tillåtelse för att ge vidare eller använda personuppgifterna i andra syften. Uppgifter som ges till Trimtex ges inte vidare eller säljs till tredjeparter, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter. 
Vid registrering av nyhetsbrev sparar vi din e-mailadress. E-mailadressen ges inte vidare till andra. 

Du kan få ett utdrag på vilka av dina uppgifter som vi har sparat. Om du vill få en kopia på detta ska du skcika ett e-mail till oss på support@trimtex.se. Vi kan kräva en mindre administrationsavgift för att täcka ev. kostnader i samband med att vi skickar utdraget till dig. Du kan få inkorrekta uppgifter raderade eller ändrade. 

Cookies
Vad är en cookie?
En cookie är en liten datafil som vi spara på din dator för att kunna hålla koll på din aktivitet under ditt besök på www.trimtex.se och så vi kan känna igen datorn. En cookie är inte ett program och innehåller inte virus.
Webbplatsens användning av cookies
Cookies är nödvändiga för att få webbplatsen att fungera. Cookies hjälper oss att få en överblick över ditt besök på webbplatsen och därmed gör det möjligt för oss att kontinuerligt optimera webbplatsen efter dina behov och intressen. Cookies kommer exempelvis ihåg vad du har lagt i din varukorg om du tidigare besökt sidan, om du är inloggad och vilket språk och valuta du vill att webbplatsen ska visas på. Cookies hjälper oss också att göra den trafikmätning som gör det möjligt för oss att veta hur många som besöker vår webbplats, så vi kan dokumentera detta och visa för våra annonsörer. Vi använder också cookies för att rikta reklam så att vi kan visa dig annonser som vi tror 
Vilka cookies används på webbplatsen?
Drifts- och optimeringscookies - Google Analytics
Dessa cookies används för driften av webbplatsen. Det kan exempelvis vara att räkna antalet besökare eller annan information som ska användas för analys. Dessa cookies kan i begränsad omfattning samla in data som kan hänföras till den enskilde användaren.
Marketing - Google Analytics
Dessa cookies används för att uppdatera webbplatsens kodning och är avsedd för trafikanalys och optimering av marknadsföring.
Session cookies
Sessionscookies sätts webbplatsen för att kunna känna igen när du rör dig runt på sidan, och kommer ihåg om du till exempel är inloggad. Session cookies raderas automatiskt när du stänger din webbläsare.

Tvistlösning
Om vi inte kan bli eniga i behandlingen av ett reklamationsärende eller annan tvist, kan du upprätta ett ärende hos Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Ett reklamationsärende kan lämnas genom att fylla i ett formulär via http://arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/anmal/. Läs mer på www.arn.se.
Du kan också använda Europakommissionens onlineportal. Det kan vara relevant om du är en konsument bosatt utanför Sverige. För onlineportalen för reklamationsärenden och tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr/.


Klicka här för konsumentverkets standardformulär vid ångrat köp