Köpvillkor klubb, team eller företag

Läs igenom våra köpvillkor för beställningar med klubb, team eller företagsdesign på Trimtex.se. När du genomför ett köp accepterar du våra köpvillkor, och ingår då ett avtal mellan Trimtex Sverige AB och dig som kund. Köpare är den person som genomför beställningen.
Vi vill göra dig uppmärksam på att köp via teamshop (kläder till klubben, teamet eller företaget) är att anses som b2b-försäljning och omfattas därmed inte av ångerrätten. §22 Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte avtal om:
e) leverans av varor som produceras efter konsumentens specifikationer eller som har en speciell personlig touch.

Företagsinformation:
Trimtex Sverige AB Hyttgatan 37 A 81131 Sandviken
Org nr: 556909-6133
Telefon: 026-249890 (Mån-tors 08-16:30, Fre 08-16)
Epost: Info@trimtex.se

Generellt
Vi levererar till hela Sverige. Vid köp med kort och kreditkort måste personen vara över 18 år enligt lag. Alla priser som uppges i nätbutiken är inklusive moms. Alla kostnader knutna till köpet som varor, eventuell avgift och frakt kommer att redovisas vid själva betalningen i nätbutiken. De olika elementen är specificerade vid kassan som produktkostnad, moms, och frakt. Vi har ingen fakturaavgift. För att handla i Trimtex onlinebutik för klubbar, team och företag måste du registrera dig som kund. Konto kan skapas under Mitt konto eller när du gör ditt första köp. Registreringen kräver en giltig e-postadress. Vi levererar till hela Sverige.
Vid kort och kreditkortbetalning måste beställaren vara över 18 år enligt lag. När du handlar är det obligatoriskt att uppge epost och mobilnummer i din beställning. Om bokningen görs av klubben, laget eller företaget med totalleverans utan användning av nätbutiken är fraktkostnaden baserad på den slutgiltiga totalvikten. Detta kommer att framgå först när fakturan kommer. Rabattkoder gäller endast för köp av ordinarie varor om inte annat är specificerat. Vissa rabattkoder är av personlig karaktär och vi förbehåller oss rätten att avvisa någon försäljning och inaktivera koder om vi misstänker missbruk. Endast en rabattkod per köp är tillåtet om inte annat anges. I vissa kampanjer kan du få med ett objekt eller få ett objekt till ett reducerat pris, under förutsättningen att köpa andra produkt (er). Om du återanvänder varor som gör grund för att rabatten inte upprätthålls, kommer vi att debitera dig för produktens normalvärde.

Beställningar
För beställningar av kläder i unik design till klubb, team och företag skickas en orderbekräftelse till kontaktpersonen i respektive organisation. I orderbekräftelsen framgår priser och valda produkter. För att en order ska sättas i produktion måste orderbekräftelsen vara godkänd. När kunden har godkänt en order är Trimtex inte längre ansvarig för fel som kan förekomma från orderbekräftelsen.

Leveranstid
Leveranstiden kan variera beroende på säsong. Från att du beställer till varan skickas från vårat lager går det 4-5 veckor. Efter att ordern är godkänd skickar vi besked om förväntat leveransdatum. Leveranstiden räknas från datumet då ordern är godkänd fram till leveransen har kommit till ditt postombud eller levererat till företaget.

Köparens rättigheter vid försening
Om säljaren inte levererar varorna eller att dem inte levereras i tid enligt överenskommelsen mellan parterna, och att detta inte beror på köparen, har köparen rätt att kräva köpesumman tillbaka enligt konsumentlagen kapitel 5.
Uppfyllelse: Om säljaren inte levererar varorna vid tidpunkten som angivits för leverans, kan köparen kräva en rimlig förlängning av tidsfristen från säljaren. Köparen kan inte kräva prestanda om det finns ett hinder som säljaren inte kan klara av eller uppfylla. Uppsägning: Köparen kan häva avtalet med säljaren om förseningen är betydande eller om säljaren inte levererar varorna inom den överenskommelse som tidigare gjorts. Köparen får inte säga upp avtalet när tidsfristen har löpt ut, om inte säljaren har sagt att han eller hon inte kan hålla tidsfristen.
Ersättare: Köparen kan också kräva en ersättning för de förluster som blir lidande på grund av fördröjningen av säljaren. Konsumentlagen §24. Köparen måste då lämna in en ansökan om klagomål till säljaren.

Utlånsprover
Köp genom teamshop till klubb, företag eller team omfattas inte av ångerrätten, och vi vill uppmärksamma dig som köpare att noga kolla igenom storleksguiderna och om önskligt beställa utlånsprover. Normal utlåningstid är 3 veckor. Om ni har avtalat en längre utlåningstid kommer det att stå med i paketet som skickats till er. Är ni i behov av att förlänga utlåningstiden ber vi er att kontakta din säljrepresentant hos oss så att detta kan registreras och ni slipper onödiga fakturor. Vi ber er även att behandla kläderna med respekt, det är viktigt att kläderna skickas tillbaka utan skador, lukt eller fläckar. Önskar ni att testa kläderna i samband med träning skall detta avtalas med säljaren innan kläderna skickats ut. Vid sändningen av provkollektioner och utlånsprover så täcker Trimtex alla kostnader till försändelsen för dig som kund. Vi bifogar alltid en retursedel som ni enkelt kan använda när paketet ska skickas tillbaka.

Returadress: 
Trimtex Sverige AB c/o Bring Express
Bordsvägen 3
55652 Jönköping
Port 4-10
Kontakt: Robert Vestlund. 

Priser
Alla kostnader knutna till köpet som varor, eventuell avgift och frakt kommer att redovisas vid själva betalningen i nätbutiken. De olika elementen är specificerade vid kassan som produktkostnad, moms, och frakt. Vi har ingen fakturaavgift. Om bokningen görs av klubben, laget eller företaget med totalleverans utan användning av nätbutiken är fraktkostnaden baserad på den slutgiltiga totalvikten. Detta kommer att framgå först när fakturan kommer. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker eller under kampanjtiden i annonser och nyhetsbrev. Vi förbehåller oss om att fel kan uppstå på priser och innehåll, samt tekniska fel i samband med varukorgen eller kassan. Vi kommer då att kontakta dig nästa arbetsdag och komma fram till en lösning.

Betalningsmetoder
Det är tryggt att handla på Trimtex.se. Hos oss kan du välja mellan flera säkra betalningsmetoder.
Kredittkort och PayPal
Din säkerhet och trygghet är viktig för oss, och med vår samarbetspartner Ayden blir denna säkerhet skyddad. Ayden är en av världens ledande leverantörer av betalningslösningar. Hos dem är säkerhet högsta prioritet. Vi har därför valt dem att ge dig ett tryggt betalningsalternativ, om du väljer kort eller Paypal. 

På grund av kort reservationstid av belopp vid kortbetalning så kommer pengarna att dras från ditt kort eller PayPal direkt när ordern är bekräftad hos vår fabrik.

Om du önskar att betala först när produkterna är skickade från oss så måste du välja faktura som betalningsmetod, det kostar ingenting extra.


Faktura till klubb, team eller företag
Inköp till en totalorder från klubben, laget eller företaget faktureras av Trimtex direkt. Med kreditköp kan Trimtex göra en nödvändig kreditkontroll, för order där det inte ges kreditgodkännande gäller förskottsbetalning eller postförskott. Vid kreditköp gäller 10dagars betalningsvillkor mot faktura om inga andra villkor har överenskommits. Vid fördröjd betalning kan Trimtex hålla inne leveranser till ordern är betald. Efter förfallodagen debiteras kunden med 2% per månad. Alla indrivningskostnader debiteras kunden. Har du frågor om en faktura som är skickad till klubben eller företaget? Skicka oss ett mail till regnskap@trimtex.no

Faktura til privatpersoner
AfterPay Faktura
Vi erbjuder betalning genom faktura i samarbete med AfterPay. 
Betalningsvillkor är 14 dagar, det tillkommer ingen fakturaavgift. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.

Fakturan skickas via e-mail, till den mailadress som uppges vid köpet.

Vid försenad betalning skickar AfterPay en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift på för närvarande 60 kr tillkommer. Ni debiteras även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift på för närvarande 180 kr tillkommer.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.” 

Trimtex reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet”.

AfterPay Konto / Delbetalning 
Genom AfterPay ges du möjlighet att dela upp din betalning. Vid ett köp om minst 200 SEK kommer du att bli erbjuden att ansöka om att dela upp betalningen på www.myafterpay.se.

Det finns två alternativ för att dela upp betalningen.

Ett alternativ är att starta ett AfterPay konto där du själv bestämmer hur mycket du vill betala varje månad. Det finns ett minimibelopp som baseras på det totala kvarstående beloppet på kontot. Det beloppet framgår av kontoavin och på myafterpay.se. För att dela upp din betalning behöver du ansöka om kredit samt godkänna villkoren. Detta gör du efter köpet på www.myafterpay.se. 

För information om nekande till kredit eller om du anser att du blivit felaktigt nekad, kontakta AfterPay, 0340-59 61 01 

Det andra alternativet är att starta en delbetalningsplan. Då bestämmer du i förhand hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan välja mellan att betala på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader (med reservation att varje delbetalningsbelopp inte understiger 50 kr). Det totala beloppet delas upp på de antal månader du väljer och blir därmed detsamma varje månad. För att dela upp din betalning behöver du ansöka om kredit samt godkänna villkoren. Detta gör du efter köpet på www.myafterpay.se. 
 
För information om nekande till kredit eller om du anser att du blivit felaktigt nekad, kontakta AfterPay, 0340-59 61 01.
För båda alternativen gäller att vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta om 1,63% per månad från fakturans förfallodag. Vid påminnelse debiteras lagstadgad avgift på för närvarande 60 kr samt en förseningsavgift på 80 kr. 

Trimtex reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.” 

Nedanstående kostnader gäller för AfterPay konto respektive AfterPay delbetalning. 

Effektiv ränta konto 
Om Kredittagaren till exempel handlar för 10 000 kr och delar upp betalningen på 12 månader kommer den effektiva årsräntan att uppgå till 28,72 %. 

Effektiv ränta delbetalning
Om Kredittagaren till exempel handlar för 10 000 kr och väljer att dela upp betalningen på 12 månader kommer den effektiva årsräntan att uppgå till 21,85 % 
Besök www.afterpay.se/sv/terms-and-conditions för fullständiga villkor.
Logga in på www.myafterpay.se för att se dina betalningsalternativ.

Säljaren rättigheter vid utebliven betalning
Om köparen inte betalar eller uppfyller övriga skyldigheter enligt avtalet, och det inte är på grund av säljaren eller villkoren för säljaren, kan säljaren i enlighet med de regler som Konsumenträtten har kap. 9 undanhålla varorna och kräva att avtalet uppfylls. Säljaren kan också efter omständigheterna begära ränta på sena betalningar, inkassokostnader och avgifter vid uteblivna betalningar och ej uthämtade varor.
Uppfyllelse: Om köparen inte betalar, kan säljaren stoppa köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varorna inte levererat, förlorar säljaren sin rätt då denne väntat orimligt länge med att skicka fordran.
Hävning: Vid en väsentlig betalningsanmärkning eller annat väsentligt brott av köparen, kan säljaren säga upp avtalet.

Säljaren kan inte höja priset efter att köparen betalat. Säljaren kan också häva köpet eftersom köparen inte betalar inom en rimlig förlängning av tidsfristen satt av säljaren. Säljaren kan likväl inte häva köpet medan tidsfristen pågår, såvida inte köparen har förklarat att han eller hon inte kommer att betala.
Ersättare: Säljaren kan kräva ersättning från köparen för de ekonomiska förluster som blir lidande på grund av avtalsbrottet från köparens sida. Konsumentlagen §46.
Ränta på försenade betalningar / inkassokrav
Om köparen underlåter sig att betala köpesumman i enlighet med avtalet, kan säljaren kräva ränta på köpeskillingen i enlighet med lagen om ränta på försenade betalningar. Otillräcklig betalning kan efter påminnelse, skickas till en inkassobyrå, och köparen kan då hållas ansvarig för avgifter enligt lagen om inkasso och annan indrivning av förfallna fordringar.


Avgifter vid ej uthämtade varor med förskottsbetalning
Om köparen underlåter att hämta obetalade varor, kan säljaren belasta köparen med en avgift på 300kr. Avgiften skall maximalt täcka säljarens faktiska utlägg för att leverera varorna till köparen. En sådan avgift kan inte belastas köpare under 18 år.

Reklamation och garanti
När ni tar emot era varor är du som kund ansvarig för att undersöka att det som ni tagit emot stämmer överens med ordergodkännandet. Vid avvikelse ska detta rapporteras till oss inom en rimlig tid. Vi har ett stort fokus på kvalitet på våra produkter, vi lämnar därför en garanti på 3 år för ditt plagg.* Om du önskar att reklamera en vara ber vi dig att alltid ta kontakt med oss på förhand så att vi kan registrera detta. Skicka då in en bild på ditt plagg och några korta ord om vad som gått sönder så kan vi hjälpa dig vidare. Vi ber dig att tvätta plagget innan det returneras till Trimtex.
• Gäller ej normalt slitage.

Köparens rättigheter vid felaktigheter
Om varan skulle vara defekt och det inte är på grund av köparen kan köparen enligt reglerna i konsumentlagen hålla inne med betalningen, välja mellan rättelse, ersättning, kräva att avtalet hävs eller kräva prissänkning. • Korrigering eller byte: Om objektet har en defekt, kan köparen kräva att säljaren skall hjälpa till att korrigera felet eller byta ut objektet till ett nytt. Säljaren kan vägra köparens krav om genomförandet av kravet är omöjliga eller orsakar säljaren orimliga kostnader. • Säljaren skall ersätta kunden eller leverera nya varor inom en rimlig tid. Korrigeringen eller bytet skall ske utan kostnad för köparen. Det finns ingen risk att köparen inte kommer att få sina kostnader återbetalda. Säljaren kan inte genomföra mer än två försök av reparation eller byte av samma fel, om det inte finns särskilda skäl som gör att ytterligare försök är rimliga. Om köparen varken kräver repatation eller byte, kan säljaren erbjuda reparation eller byte om detta sker utan dröjsmål. Om säljaren erbjuder detta kan inte köparen kräva en minskning eller höjning av pris.
• Prisavslag: Om bristen inte korrigeras eller ersätts, kan köparen begära en rimlig prissänkning.
• Hävning: Istället för prissänkning kan köparen häva avtalet, utom när felet är oväsentligt.
• Ersättning: Köparen kan också kräva ersättning för de ekonomiska förluster som blir lidande på grund av produktens felaktighet. Ref Konsumentlagen §33. Köparen måste lämna in en ansökning till säljaren med klagomålet inom en rimlig tid efter att felet upptäcktes och ge säljaren en markering på bristen. Reglerna om reklamation gäller i tillägg till, och är oberoende av, reglerna om tillbakadragande och eventuella garantier från säljaren.

Intigritet och säker e-handel
Vi är fast beslutna att ta itu med de uppgifter du lämnar på ett säkert och ansvarsfullt sätt när du handlar hos oss. Vi behöver bland annat namn, adress, telefonnummer och e-post. Det är information som vi behöver för att kunna leverera varan till dig via den transportör du väljer, samt möjligheten att kunna kontakta dig om frågor som berör din order. Vi är också skyldiga att hålla denna information i samband med redovisning, tullhantering och eventuell hantering med garanti/ retur, därför kan inte detta raderas. Vi kommer också av säkerhetsskäl också notera din ip-adress som användes vid köpet av din order. Kortnummer och information som lagras av en tredje part är i enlighet med bestämmelserna i lagen om integritetsskydd och inte av Trimtex Sverige AB, detta är för att säkerställa en effektiv hantering av eventuella problem med ordern, eller om upphävande av reservation och kreditering. Vid besök hos trimtex.se sparas en cookie i din dator, denna cookie används sedan av vår marknadsavdelning för att kunna analysera var trafiken kommer ifrån. Vi tar säkerheten på största allvar. Att handla hos oss skall vara smidigt, enkelt och översiktligt. Du ska känna dig trygg på att vi hanterar dina uppgifter korrekt.